Imago Musica

Beeldende Kunst en Muziek

  • Home
  • Lezingen
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Back in the USSR
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Entartete Kunst
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Migranten in Parijs (1900-1950)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Muziek aan de muur
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • Als Orpheus zingt…
    • De Tachtigers in de stad
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Josée Claassen
  • Contact
  • Home
  • Lezingen
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Back in the USSR
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Entartete Kunst
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Migranten in Parijs (1900-1950)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Muziek aan de muur
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • Als Orpheus zingt…
    • De Tachtigers in de stad
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Josée Claassen
  • Contact

Constant’s consonanten.

Over Constant Nieuwenhuys, een mooiere wereld en muziek.

man met gitaar 1951

Constant Nieuwenhuys (1920-2005), een van de oprichters van de CoBrA-groep is een van onze beroemdste kunstenaars uit de 20ste eeuw. Hij was een multitalent.

Constant schilderde niet alleen, hij ontwierp en bouwde ook maquettes voor een mooiere wereld, die hij New Babylon noemde en waarover hij lezingen gaf en publiceerde. Met zijn New Babylon gaf hij richting aan het werk van jonge, veelbelovende architecten, architecten die nu behoren tot de wereldtop.

Constant was bCONSTANT-Sector-amarillo-e1445442988724-1024x616ovendien een groot muziekliefhebber en zelf zeer muzikaal. Hij speelde gitaar, mandoline, viool en cimbaal en hij zong prachtig.

Constant was wars van ‘l’art pour l’art’, de kunst om de kunst zelf. Hij wilde met zij kunst vooral een maatschappelijk betekenisvolle bijdrage leveren aan de samenleving. Dat heeft hij gedaan, maar hij heeft tegelijkertijd ontroerend mooie schilderijen nagelaten.

In deze lezing hoort en ziet u veel over het leven en werk van deze bijzondere, invloedrijke en zeer innemende man. Bovendien hoort u muziek die in het leven van Constant een rol speelde. U zult verrast zijn door de diversiteit en de schoonheid daarvan.

Marian Ruijgers, theaterproducent, over deze lezing:

“Ik ben helemaal geen lezingen type en had van te voren gedacht dat ik me heel snel zou vervelen, maar het was zo boeiend dat ik zowaar de volle twee maal drie kwartier gebleven ben. De combinatie met muziek is uniek en je verteltrant is fantastisch!”

Geïnteresseerd in deze lezing? Neem dan contact met mij op.

Deze lezing kan afzonderlijk geboekt worden, maar ook als onderdeel van de serie “De levens”, een serie kunstenaarsportretten waarin het leven en werk van een specifieke beeldend kunstenaar belicht wordt. De lezingen zijn allemaal voorzien van bijpassende, prachtige, soms verrassende of ontroerende muziek. 

Constant (1920-2005), Man met gitaar, 1951 en Grote gele sector, New Babylon, 1956. 

E-mail nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe lezingen en krijg uitnodigingen voor openbare lezingen.

Nieuws

Kunstlezingen in een voetbalstadion

Kunstlezingen in een voetbalstadion

Een themadag op een ongewone plek. Helaas opnieuw afgelast!   COVID-19 houdt ons nog altijd in z[...]

© 2021 · Imago Musica - Josée Claassen | ontwerp & realisatie: Marleen de Korver Webcommunicatie | WordPress