Imago Musica

Beeldende Kunst en Muziek

  • Imago Musica
  • Lezingen
    • Hilma af Klints abstracte kunst
    • Piet Mondriaan
    • Wat is abstracte kunst?
    • Het spirituele in de abstracte kunst
    • Wassily Kandinksy
    • Kazimir Malevitsj
    • Over Vermeer en meer
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Il est cinq heures, Paris s’éveille… (1900-1950)
    • Back in the USSR
    • New York, New York
    • Aan de Amsterdamse grachten…
    • Als Orpheus zingt…
    • Klinkende beelden, beeldende klanken
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Pasen in de beeldende kunst en muziek
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Peter Paul Rubens
    • Entartete Kunst
    • Defending Degenerate Art in Londen
    • Felix Nussbaum, kunstenaar in ballingschap
    • Chris Lebeau en Viktor Ullmann
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Ik zie een ster…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Het kerstdiner in de beeldende kunst en muziek
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Series lezingen
  • Josée Claassen
  • Contact
  • Imago Musica
  • Lezingen
    • Hilma af Klints abstracte kunst
    • Piet Mondriaan
    • Wat is abstracte kunst?
    • Het spirituele in de abstracte kunst
    • Wassily Kandinksy
    • Kazimir Malevitsj
    • Over Vermeer en meer
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Il est cinq heures, Paris s’éveille… (1900-1950)
    • Back in the USSR
    • New York, New York
    • Aan de Amsterdamse grachten…
    • Als Orpheus zingt…
    • Klinkende beelden, beeldende klanken
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Pasen in de beeldende kunst en muziek
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Peter Paul Rubens
    • Entartete Kunst
    • Defending Degenerate Art in Londen
    • Felix Nussbaum, kunstenaar in ballingschap
    • Chris Lebeau en Viktor Ullmann
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Ik zie een ster…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Het kerstdiner in de beeldende kunst en muziek
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Series lezingen
  • Josée Claassen
  • Contact

Defending Degenerate Art in Londen

De tentoonstelling en het muziekfestival over ‘ontaarde’ kunst in Londen.                                                                                                                                                                                                                                                                                            

Op 8 juli 1938 werd op de vierde verdieping van de Burlington Galleries in Londen een prachtige tentoonstelling geopend. Er was werk te zien van Wassily Kandinsky, Paul Klee, Oskar Kokoschka, Käthe Kollwitz en vele anderen. Het werk De grote blauwe paarden van Franz Marc prijkte op het affiche en was er ook te zien. Franz Marc had zich in 1914 als vrijwillige soldaat gemeld bij het Duitse leger en was gesneuveld. Een oorlogsheld in de ogen van veel Duitsers, maar sinds de nazi’s aan de macht waren ook een kunstenaar wiens kunst niet langer gewenst was. Ze waren in Duitsland verguisd, bespot en beschimpt, de kunstenaars van wie werk in Londen te zien was. Maar hier in Londen werd hun werk bewonderd zoals dat tot 1933 ook in Duitsland het geval was geweest. 

Het zelfde gold voor de muziek die in Hitler-Duitsland als ontaard beschouwd werd. In Londen klonk fier en trots de muziek van Arnold Schönberg, van Kurt Weill en van vele andere door de nazi’s verguisde componisten. 

Noël Evelyn Norton-Hughes en Irmgard Burchard waren de iniatiefneemsters van de tentoonstelling in Londen. Zij organiseerden deze – met veel moeite – als tegenhanger tegen de tentoonstellingen Entartete Kunst en Entartete Musik die een jaar eerder in Duitsland te zien en te horen waren geweest. Ze brachten een eerbetoon aan alle verguisde kunstenaars. Dat was zeer tegen de zin van het naziregime van wat toen nog ‘een bevriende natie’ was. Om die reden kreeg de tentoonstelling de neutrale titel Exhibition of twentieth century German Art.

Tijdens deze lezing ziet u veel afbeeldingen van de kunstwerken die daar in Londen te zien waren en hoort u de muziek die daar te horen was. Het verhaal over deze bijzondere tentoonstelling wordt ingebed in een schets van de geschiedenis van die tijd.

Geïnteresseerd in deze lezing? Neem dan contact met mij op.

Afbeelding: Affiche van de tentoonstelling over ‘ontaarde’ kunst in Londen in 1938. 

 

E-mail nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe lezingen en krijg uitnodigingen voor openbare lezingen.

Nieuws

Dit najaar te verwachten:

Dit najaar te verwachten:

Het spannende verhaal van de abstracte kunst en de vrouw die eerder was. Over Klint, Kandinsky, Mond[...]

© 2023 · Imago Musica - Josée Claassen | ontwerp & realisatie: Marleen de Korver Webcommunicatie | WordPress