Imago Musica

Beeldende Kunst en Muziek

  • Imago Musica
  • Lezingen
    • Hilma af Klints abstracte kunst
    • Piet Mondriaan
    • Wat is abstracte kunst?
    • Het spirituele in de abstracte kunst
    • Wassily Kandinksy
    • Kazimir Malevitsj
    • Over Vermeer en meer
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Il est cinq heures, Paris s’éveille… (1900-1950)
    • Back in the USSR
    • New York, New York
    • Aan de Amsterdamse grachten…
    • Als Orpheus zingt…
    • Klinkende beelden, beeldende klanken
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Pasen in de beeldende kunst en muziek
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Peter Paul Rubens
    • Entartete Kunst
    • Defending Degenerate Art in Londen
    • Felix Nussbaum, kunstenaar in ballingschap
    • Chris Lebeau en Viktor Ullmann
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Ik zie een ster…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Het kerstdiner in de beeldende kunst en muziek
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Series lezingen
  • Josée Claassen
  • Contact
  • Imago Musica
  • Lezingen
    • Hilma af Klints abstracte kunst
    • Piet Mondriaan
    • Wat is abstracte kunst?
    • Het spirituele in de abstracte kunst
    • Wassily Kandinksy
    • Kazimir Malevitsj
    • Over Vermeer en meer
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Il est cinq heures, Paris s’éveille… (1900-1950)
    • Back in the USSR
    • New York, New York
    • Aan de Amsterdamse grachten…
    • Als Orpheus zingt…
    • Klinkende beelden, beeldende klanken
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Pasen in de beeldende kunst en muziek
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Peter Paul Rubens
    • Entartete Kunst
    • Defending Degenerate Art in Londen
    • Felix Nussbaum, kunstenaar in ballingschap
    • Chris Lebeau en Viktor Ullmann
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Ik zie een ster…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Het kerstdiner in de beeldende kunst en muziek
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Series lezingen
  • Josée Claassen
  • Contact

Kazimir Malevitsj

De avant-garde kunstenaar en de Russische Revolutie

Dit doek uit 1917-1918 noemde Kazimir Malevitsj (1879-1935) Suprematisme. Hij wilde er  “de suprematie van puur gevoel of perceptie in de picturale kunsten” mee aanduiden; en “pure perceptie”, schreef hij, “eiste dat de vormen van een beeld niets gemeen hebben met de natuur”.

Het suprematisme ontstond tijdens de eerste wereldoorlog en de periode van de Russische revolutie. De tsaar werd verjaagd en vervangen door een communistisch regime, een tumultueuze tijd in de geschiedenis. Dit schilderij van Malevitsj werd direct na de oktoberrevolutie gemaakt. Avant-garde kunstenaars als Kazimir Malevitsj kregen toen ruim baan. Zijn schilderijen werden als utopische beelden van een nieuwe samenleving gezien. Ze droegen bij aan het hele proces naar een betere toekomst, zo was het idee. De suprematische werken zouden het naturalisme laten verdwijnen en de weg helpen effenen naar een samenleving waarin iedereen een goede plaats had, niet alleen de welgestelden. 

Met zijn suprematische kunst zou Kazimir Malevitsj de wereld verbazen tot ver over de grenzen van het Russische rijk. Hij zorgde voor iconische werken in de geschiedenis van de abstracte kunst.

Niet alleen zijn abstracte kunst is in ons collectieve geheugen gegrift, ook zijn schilderijen met boeren zijn legendarisch. De eerste keer dat hij die schilderde liet hij zich nog zichtbaar inspireren door de Franse kubisten, maar de tweede keer, vanaf eind jaren twintig, hebben ze een onnavolgbare eigen stijl gekregen. 

Malevitsj speelde een belangrijke maatschappelijke rol in de kunsten direct na de Russische revolutie. Daar gaat u ook over horen en evenzo over de argwaan waarmee het communistisch bewind hem later bejegende en hem het werken nagenoeg onmogelijk maakte. Natuurlijk hoort u ook bijpassende muziek, onder andere van Nikolaj Mjaskovski en Arnold Schönberg. En u ziet en hoort een fragment uit het bijzondere muziektheaterstuk waarin Malevitsj voor het eerst zijn zwarte vierkant toepaste.

Geïnteresseerd in deze lezing? Neem dan contact met mij op.

Malevitsj was een van de vroege abstract werkende kunstenaars. Voor een goed inzicht in de  abstracte kunst zoals deze zich begin 20ste eeuw op een aantal plaatsen in de wereld manifesteerde is er een fascinerende zesdelige serie: series lezingen.

Afbeelding: Kazimir Malevitsj (1879-1935), Suprematisme, 1917-1918.

 

 

E-mail nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe lezingen en krijg uitnodigingen voor openbare lezingen.

Nieuws

Dit najaar te verwachten:

Dit najaar te verwachten:

Het spannende verhaal van de abstracte kunst en de vrouw die eerder was. Over Klint, Kandinsky, Mond[...]

© 2023 · Imago Musica - Josée Claassen | ontwerp & realisatie: Marleen de Korver Webcommunicatie | WordPress