Over muziek op schilderijen van Johannes Vermeer en andere Delftse schilders uit de 17de eeuw.
In de 17de eeuw is Delft een belangrijke en welvarende stad waarin tientallen kunstschilders wonen en werken. Johannes Vermeer is daar de beroemdste van, maar ook Carel Fabritius en Hendrick van Vliet behoren tot deze groep.
De kunstenaars beeldden opvallend vaak muziek op hun schilderijen af. Soms kun je zelfs de partituur lezen en mede daardoor weten we welke muziek er zoal gespeeld werd in het 17de eeuwse Delft. Die muziek klonk vaak welluidend, maar soms ook helemaal niet: de Dordtse Synode had orgelspel als begeleiding bij de samenzang verboden. Daardoor werd dat gezang zeer traag en vals. Tijdens deze lezing hoort u hoe Delft met dit probleem omging.
U komt te weten wat de overeenkomst is tussen een 17de eeuwse schilder uit Delft en Feyenoord hooligans. U hoort en ziet hoe muziek in de geneeskunde ingezet werd, u hoort waarom vrouwen vooral geen blaasinstrumenten moesten bespelen en nog veel meer.
Kortom, in deze lezing wordt de rol van de muziek in de toenmalige samenleving toegelicht: waar werd gemusiceerd, door wie en waarom, wat voor soort muziek werd gespeeld? Ook wordt ingegaan op de betekenis van de afbeeldingen van muziek op de schilderijen en bovendien hoort u bijpassende muziek.
Het 17de eeuwse Delft komt zodoende, door middel van beeld en geluid, op een bijzondere manier tot leven!
Veel geleerd over ‘muziek aan de muur’. Boeiende verhalen èn de combinatie met de live muziek van Camerata Delft was fantastisch. Chapeau!
Dorien Jansen
Geïnteresseerd in deze lezing? Neem dan contact met mij op!
Afbeelding: Carel Fabritius (1622-1654), Gezicht op Delft, 1652