Imago Musica

Beeldende Kunst en Muziek

  • Home
  • Lezingen
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Back in the USSR
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Entartete Kunst
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Migranten in Parijs (1900-1950)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Muziek aan de muur
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • Als Orpheus zingt…
    • De Tachtigers in de stad
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Josée Claassen
  • Contact
  • Home
  • Lezingen
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Back in the USSR
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Entartete Kunst
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Migranten in Parijs (1900-1950)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Muziek aan de muur
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • Als Orpheus zingt…
    • De Tachtigers in de stad
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Josée Claassen
  • Contact

Jeroen Bosch (circa 1450-1516)

Lezing met muziek over de fascinerende beeldtaal van Jeroen BoschRuim vijf eeuwen nadat zijn werk is ontstaan zijn wij nog altijd gefascineerd door het werk van Jeroen Bosch. We ervaren het niet als iets dat ver van ons af staat, zoals dat wel het geval is bij werk van andere middeleeuwse kunstenaars. Dat betekent dat er in zijn beeldtaal iets universeel menselijks zit, iets dat niet tijdgebonden is. 

In deze lezing neem ik u mee in die bijzondere beeldtaal van Jeroen Bosch. U gaat ongelooflijk fascinerende details van bekende voorstellingen zien, waarbij ik u vertel hoe deze geworteld waren in de samenleving van toen. Zo laat ik u bijvoorbeeld de lotgevallen van een echtpaar zien dat als klein detail op alle drie de panelen van de Aanbidding door de koningen voorkomt en waarvan ik denk dat u hen nog nooit eerder gezien heeft. Zij symboliseren ons mensen, zij zijn ‘Elckerlyc’, net als de marskramer die Bosch twee maal schilderde. 

Jeroen Bosch liet zich inspireren door het geloof, door hoe daar over geschreven werd en door eerdere weergaven van een onderwerp. Hij maakte weliswaar vaak gebruik van bekende voorstellingen, maar gaf tegelijk op een volstrekt nieuwe manier vorm aan een thema. Hij deed dat met groot vakmanschap. Ik laat u dat zien door u als het ware de schilderijen mee in te nemen.

Zo ziet u de eenhoorn die met zijn hoorn het water zuivert, ziet u hoe hoog vanuit een boom een kruisbeeld een waarschuwing is om op het rechte pad te blijven en ziet u hoe voorstellingen uit het oude testament prachtig gedetailleerd weergegeven worden op een gebeurtenis uit het nieuwe testament. 

Regelmatig hoort u muziek terwijl de fascinerende details van werk van Jeroen Bosch voorbij komen, muziek die geschreven is op de schilderijen van Jeroen Bosch en prachtige muziek die daar mee van doen heeft. Kortom u, u wordt meegenomen in de bijzondere wereld van Jeroen Bosch op een manier die u waarschijnlijk nog niet eerder beleefde.

Geïnteresseerd in deze lezing? Neem dan contact met mij op.

Deze lezing kan afzonderlijk geboekt worden, maar ook als onderdeel van de serie “De levens”, een serie kunstenaarsportretten waarin het leven en werk van een specifieke beeldend kunstenaar belicht wordt. De lezingen zijn allemaal voorzien van bijpassende, prachtige, soms verrassende of ontroerende muziek. 

Afbeelding: Jeroen Bosch (circa 1450-1516), Detail midden paneel Tuin der Lusten, 1500-1505. 

 

 

E-mail nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe lezingen en krijg uitnodigingen voor openbare lezingen.

Nieuws

Kunstlezingen in een voetbalstadion

Kunstlezingen in een voetbalstadion

Een themadag op een ongewone plek. Helaas opnieuw afgelast!   COVID-19 houdt ons nog altijd in z[...]

© 2021 · Imago Musica - Josée Claassen | ontwerp & realisatie: Marleen de Korver Webcommunicatie | WordPress