Imago Musica

Beeldende Kunst en Muziek

  • Home
  • Lezingen
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Back in the USSR
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Entartete Kunst
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Migranten in Parijs (1900-1950)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Muziek aan de muur
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • Als Orpheus zingt…
    • De Tachtigers in de stad
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Josée Claassen
  • Contact
  • Home
  • Lezingen
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Back in the USSR
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Entartete Kunst
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Migranten in Parijs (1900-1950)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Muziek aan de muur
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • Als Orpheus zingt…
    • De Tachtigers in de stad
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Josée Claassen
  • Contact

Gustav Klimt en de klanken van Wenen

Een lezing met muziek over het leven en werk van Gustav Klimt

Gustav Klimt (1862-1918) was als jongeman al buitengewoon succesvol. Al tijdens zijn studie aan de kunstacademie kreeg hij, samen met zijn broer en een studievriend opdrachten. Zijn leraren vroegen hen om mee te werken aan een aantal prestigieuze Weense openbare werken. Toen Gustav Klimt negentien jaar oud was hadden ze al een eigen schilders-collectief. Klimt had  een onmiskenbaar eigen stijl waaraan hij vasthield. Die vasthoudendheid aan zijn eigen artistieke stijl zou hem flink in de problemen brengen bij een grote opdracht van de universiteit van de stad. Hij zwichtte niet, bleef trouw aan zijn eigen opvattingen en besloot nooit meer een openbare opdracht te aanvaarden. Bovendien richtte hij een eigen kunstenaarskring op, de Wiener Secession. 

De Wiener Secession werd wereldberoemd. Gustav Klimt schilderde in het gebouw van de Wiener Secession het al even beroemd geworden Beethoven-fries, als onderdeel van een Gesamtkunstwerk ter ere van de componist die zeer bewonderd werd door de Secession kunstenaars. Dat werk ziet u en wordt toegelicht tijdens de lezing.  Ook hoort u de muziek die erbij past. Klimt leefde in een stad waar veel componisten en musici actief waren. U hoort zodoende tijdens de lezing muziek van veel Weense componisten. Er klinken bijvoorbeeld  enkele prachtige liederen van Schubert, pianomuziek van Pembaur, een wals van Johan Strauss II over de bouwwerkzaamheden in Wenen en een operafragment van Richard Strauss. Gustav Mahler was een tijdgenoot van Gustav Klimt. Hij was operadirecteur van de opera in Wenen. Ook van hem hoort u muziek

Klimt groeide  uit tot de meest gevierde portretschilder van Wenen. Hij schilderde nagenoeg alle Weense dames uit de hogere kringen en had met menigeen ook een relatie. Klimt zou nooit trouwen, maar wel een groot deel van zijn leven een hechte relatie met een zakenvrouw hebben, die met succes een modehuis exploiteerde in Wenen. Met haar bracht Klimt de zomers door aan een meer in Oostenrijk en daar schilderde hij landschappen. De landschappen van Klimt vormen een kwart van zijn totale productie, maar de meeste mensen kennen van Gustav Klimt vooral de werken uit zijn ‘gouden periode’, zoals De kus, die hierboven te zien is. 

Gustav Klimt woonde en werkte in Wenen terwijl Gustav Freud, ook een tijdgenoot van Klimt, zijn theorieën over de menselijke geest ontwikkelde. Daarvan zien we weerslagen terug in het werk van Klimt. Klimt liet zich niet alleen door Sigmund Freud inspireren. Hij keek ook goed naar buitenlandse schilders als Vincent van Gogh en Claude Monet. Over dit alles en  nog veel meer krijgt u tijdens deze heerlijke lezing te horen.

Geïnteresseerd in deze lezing? Neem dan contact met mij op.

Deze lezing kan afzonderlijk geboekt worden, maar ook als onderdeel van de serie “De levens”, een serie kunstenaarsportretten waarin het leven en werk van een specifieke beeldend kunstenaar belicht wordt. De lezingen zijn allemaal voorzien van bijpassende, prachtige, soms verrassende of ontroerende muziek. 

Afbeeldingen: Gustav Klimt (1862-1918), Dame met hoed en veren boa, 1909, De  kus, 1908, Berkenbos I, 1908, deel Beethoven-fries, 1902.  

 

 

E-mail nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe lezingen en krijg uitnodigingen voor openbare lezingen.

Nieuws

Kunstlezingen in een voetbalstadion

Kunstlezingen in een voetbalstadion

Een themadag op een ongewone plek. Helaas opnieuw afgelast!   COVID-19 houdt ons nog altijd in z[...]

© 2021 · Imago Musica - Josée Claassen | ontwerp & realisatie: Marleen de Korver Webcommunicatie | WordPress