Imago Musica

Beeldende Kunst en Muziek

  • Home
  • Lezingen
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Back in the USSR
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Entartete Kunst
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Migranten in Parijs (1900-1950)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Muziek aan de muur
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • Als Orpheus zingt…
    • De Tachtigers in de stad
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Josée Claassen
  • Contact
  • Home
  • Lezingen
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Back in the USSR
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Entartete Kunst
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Migranten in Parijs (1900-1950)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Muziek aan de muur
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • Als Orpheus zingt…
    • De Tachtigers in de stad
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Josée Claassen
  • Contact

Bauhaus (1919-1933)

Een lezing over leren, werken, wonen en feesten in het Bauhaus (1919-1933)

Wereldberoemde beeldend kunstenaars en architecten doceerden aan het Bauhaus. Van wereldberoemde componisten kwam in het Bauhaus hun muziek tot klinken. Docenten en studenten woonden, werkten en feestten samen en dat alles binnen de context van een volslagen uniek opleidingsconcept voor vormgeving.

Het begon in 1919 in Weimar, waar in datzelfde jaar de Weimarrepubliek uitgeroepen werd. De toen nog jonge architect Walter Gropius startte er een unieke opleiding voor vormgeving, waarbij kunst en ambacht hand in hand gingen. Hij noemde de opleiding ‘Bauhaus’ en refereerde daarmee aan de middeleeuwse bouwplaats van een kathedraal. Met net zoveel vakwerk als in de middeleeuwers zouden de jonge studenten ontwerpen moeten maken van allerlei gebruiksvoorwerpen. Voor de kunst van het ontwerpen trok hij beroemde beeldend kunstenaars aan, voor het leren werken met allerlei materialen, zoals hout, metaal en glas, vroeg hij uitstekende vakmensen. Het Bauhaus bleef een aantal jaren in Weimar, maar vestigde zich in 1925 in Dessau in dit gebouw dat tot het Unesco werelderfgoed behoort. 

In het verslagen Duitsland van na de eerste wereldoorlog zouden studenten en docenten van het Bauhaus, samen met de industrie, nieuwe producten in de markt moeten zetten. Producten die de wereld zouden gaan veroveren. En dat deden ze! Want wie kent niet de buisstoelen van Marcel Breuer of de lamp van Wilhelm Wagenfeld? Ze zijn al bijna een eeuw oud, maar zien er uit of ze gisteren gemaakt zijn!

Het Bauhaus was in meerdere opzichten een bijzondere opleiding. Studenten en docenten vormden een hechte en creatieve leefgemeenschap die samen feesten organiseerden, theaterstukken maakten, musiceerden en dansten. In het Bauhaus in Dessau, waar de school vanaf 1925 te vinden was, was een heuse theater- en feestzaal te vinden. Dat leidde tot spectaculaire voorstellingen, met bijzondere kostuums, natuurlijk ontworpen door mensen van de Bauhausgemeenschap.

Ten gevolge van het opkomen van de partij van Hitler werd het steeds moeilijker het Bauhaus in stand te houden. Toen de nazi’s in 1933 de meerderheid kregen in Duitsland moest het Bauhaus in Dessau sluiten. Een poging tot voortzetting van deze unieke opleiding in Berlijn was maar een kort leven beschoren. De studenten en docenten waaierden over de hele wereld uit en zetten zo hun werk voort. Het Bauhaus in Dessau werd deels vernield tijdens de tweede wereldoorlog, maar vandaag de dag is het weer in zijn volle glorie hersteld.  

In deze lezing neem ik u mee in de wereld van het Bauhaus in al zijn facetten. Daarbij zoom ik tevens in op het leven en werk van enkele hoofdrolspelers. U ziet niet alleen veel mooie afbeeldingen. U hoort ook bijpassende, vaak bijzondere muziek. Onder meer het nachtgezang van een vis, een vioolconcert van Alban Berg, swingende muziek van de Bauhausband en een bewerkte fuga van Bach.

Laat u zodoende meenemen in de geweldige, innovatieve en swingende wereld van het Bauhaus!

Een bezoeker van de lezing in het Van Cappellenhuis schreef: 

Interessante lezing, overtreft mijn verwachtingen wat betreft het fenomeen Bauhaus. De afwisseling met de muziek is heel bijzonder. 

Geïnteresseerd in deze lezing? Neem dan contact met mij op.

Deze lezing kan afzonderlijk geboekt worden, maar ook als onderdeel van een serie over stromingen en stijlen in de beeldende kunst, waarbij elke lezing voorzien is van prachtige, soms verrassende of ontroerende, maar altijd bijpassende muziek. 

Afbeeldingen: Walter Gropius (1883-1969), Bauhaus, Dessau, 1926; Wilhelm Wagenfeld (1900-1990), Tafellamp, 1923/4; Marcel Breuer (1902-1981), Stoel B 64, 1928. 

E-mail nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe lezingen en krijg uitnodigingen voor openbare lezingen.

Nieuws

Kunstlezingen in een voetbalstadion

Kunstlezingen in een voetbalstadion

Een themadag op een ongewone plek. Helaas opnieuw afgelast!   COVID-19 houdt ons nog altijd in z[...]

© 2021 · Imago Musica - Josée Claassen | ontwerp & realisatie: Marleen de Korver Webcommunicatie | WordPress