Imago Musica

Beeldende Kunst en Muziek

  • Home
  • Lezingen
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Back in the USSR
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Entartete Kunst
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Migranten in Parijs (1900-1950)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Muziek aan de muur
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • Als Orpheus zingt…
    • De Tachtigers in de stad
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Josée Claassen
  • Contact
  • Home
  • Lezingen
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Back in the USSR
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Entartete Kunst
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Migranten in Parijs (1900-1950)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Muziek aan de muur
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • Als Orpheus zingt…
    • De Tachtigers in de stad
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Josée Claassen
  • Contact

Kunstlezingen in een voetbalstadion

Een themadag op een ongewone plek.

Helaas opnieuw afgelast!  

COVID-19 houdt ons nog altijd in zijn greep. Om die reden is er sinds half maart dit jaar al veel niet doorgegaan. Dat gold ook voor de geplande themadag over Entartete Kunst die ik eerder dit jaar in Kamp Amersfoort zou geven. Op maandag 11 januari aanstaande zou deze echter wel doorgaan, in een voetbalstadion! Ik zou in het Willem II stadion in Tilburg drie lezingen geven. Bijzonder om mee te maken, voor mij, maar waarschijnlijk ook voor u. Vanwege de maatregelen die 15 december van kracht zijn geworden en zeker tot en met 19 januari 2021 duren, mag dat nu niet. Op een later moment in 2021 hopelijk wel. 

Voor nu wens ik u fijne èn veilige feestdagen toe. 

De toelichting op de lezingen: 

LEZING 1

De eerste lezing gaat over de Duitse tentoonstellingen Entartete Kunst en Entartete Musik.  
De nazi’s maakten het in de jaren 1933-1945 veel kunstenaars onmogelijk om te werken. Joodse kunstenaars waren bovendien hun leven niet meer zeker. Veel moderne beeldende kunst werd door de nazi’s als ‘entartet’, als ontaard en ongewenst beschouwd. Over die beeldende kunst maakten de aanhangers van Hitler in 1937 in München een grote tentoonstelling. Het was niet de eerste, maar wel de grootste en meest bekende tentoonstelling over dit onderwerp. Het werk van veel bekende, moderne beeldend kunstenaars werd slordig opgehangen en haastig neergezet. Op de muren van de tentoonstellingszalen werden spottende teksten gekalkt. In 1938 vond in Düsseldorf een soortgelijke tentoonstelling plaats, maar dan over ‘entartete’ muziek. De tentoonstellingen waren bedoeld om de ongewenste kunstenaars te schande te maken. Er kwamen miljoenen mensen op af. 

Wat was de aanleiding voor deze tentoonstellingen? Wie waren die ontaarde beeldend kunstenaars en componisten? Wat voor werk maakten zij? Op deze vragen krijgt u een antwoord tijdens deze lezing.

Tijdens de lezing hoort en ziet u een prachtig operafragment van Franz Schreker en een fantastisch Jiddisch lied. U ziet niet alleen werk van Otto Dix, maar ook van onder meer Franz Marc, Emil Nolde, Vincent van Gogh en Wassily Kandinsky.

LEZING 2

Voor de tweede lezing kunt u kiezen.
Ofwel ik bespreek ik de tentoonstelling Entartete Kunst und Musik die in 1938 in Londen georganiseerd werd. Daarbij werd het werk van de beeldend kunstenaars en componisten juist op een positieve manier behandeld. Er waren in Londen schilderijen te zien van o.a. Oskar Kokoschka, Max Liebermann, Paula Modersohn-Becker en Georg Grosz en er klonk muziek van Schönberg en van Kurt Weill. Dat en nog veel meer laat ik u zien en horen. 

Of ik vertel over het leven en werk van twee kunstenaars die slachtoffer werden van de nazi’s: de beeldend kunstenaar Chris Lebeau en de componist Viktor Ullmann.

Chris Lebeau was een vooraanstaand Art Nouveau kunstenaar. Tijdens de lezing laat ik veel van zijn werk zien en laat ik u kennis maken met enkele plaatsen in Nederland waar u zijn bijzondere werk kunt bewonderen. Hij schilderde bijvoorbeeld in een kerk niet alleen Jezus aan het kruis, maar ook Lenin en de twee anarchisten Sacco en Vanzetti. 
Chris Lebeau werd tijdens de tweede wereldoorlog (pas na enige tijd) opgepakt door de Duitsers omdat hij persoonsbewijzen vervalste. Hij zou in vrijheid gesteld worden wanneer hij zou beloven dat niet meer te doen. Principieel als hij was, beloofde hij dat niet en belandde hij in een concentratiekamp.

Viktor Ullmann was een joodse componist, die vanwege het joods zijn Theresienstadt belandde. Hij was een van de drijvende krachten voor de muziekbeoefening in het concentratiekamp en schreef daar ook veel muziek, onder andere een opera waarin hij de draak steekt met Hitler. Daarvan hoort u enkele wondermooie, ontroerende fragmenten.  

LEZING 3

De derde lezing is een kunstenaarsportret van Mark Rothko, de kunstenaar waarbij zijn joodse achtergrond zijn leven en werk in zeer belangrijke mate zou bepalen. Als kind emigreerde hij met zijn ouders naar de VS.  De discriminatie van joden daar zorgde ervoor dat hij stopte met zijn studie aan een prestigieuze universiteit. De onuitsprekelijk gruwelijke gebeurtenissen in de tweede wereldoorlog maakten dat hij zijn eigen stijl vond waarmee hij wereldberoemd werd. Over zijn leven en zijn fascinerende zoektocht in zijn schilderkunst gaat deze lezing. U ziet prachtige afbeeldingen van zijn zeer divers werk en u hoort muziek van o.a. Mozart, de Rolling Stones en Feldman.

Najaar 2020 – Mooie digitale en live lezingen

Het virus is nog niet klaar met ons, horen we op radio en tv. Dat betekent dat we veel niet moeten willen, maar wat kan wel? 

U kunt in het najaar digitale en live lezingen van mij verwachten bij HOVO Utrecht en HOVO Brabant. Daar verzorg ik twee mooie series met kunstenaarsportretten. In het prachtige Van Cappellenhuis in Cappelle aan den IJssel geef ik een voor iedereen toegankelijke lezing over Entartete Kunst.

Voor HOVO Utrecht verzorg ik een serie met portretten van oudere kunst over twee Italiaanse en twee Nederlandse kunstenaars: over Rafaël, zijn vriend Fra Bartolommeo en over Jan van Eyck en Jeroen Bosch.
Rafaël is 500 jaar geleden overleden. Om dat te vieren stonden grote tentoonstellingen gepland. Covid-19 gooide roet in het eten. Maar digitaal kunt u genieten van Rafaëls kunst.
Zijn tijdgenoot en vriend, Fra Bartolommeo, verdient ook alle aandacht. Hij maakte meer dan prachtig werk. 
Over Jan van Eyck’s werk stond dit voorjaar een grote tentoonstelling in Gent gepland ter ere van de restauratie van zijn Lam Gods. Half maart sloot het museum noodgedwongen zijn deuren. Ik neem u digitaal mee naar het leven en werk van Jan van Eyck.
Van de leden van het Jeroen Bosch Research Team heb ik veel geleerd over de bijzondere  beeldtaal van Jeroen Bosch. Daar maak ik u deelgenoot van in het vierde college van deze cyclus. 

Bij HOVO Brabant zijn de colleges live te volgen, in Eindhoven, op de campus van de TU. Ook daar presenteer ik vier kunstenaarsportretten, maar dan van modernere kunstenaars.
Karel Appel, Gustav Klimt, William Turner en Claude Monet staan daar op het programma. 
Karel Appel rotzooide maar wat aan, zei hij zelf. In deze lezing ontkracht ik dat en maak ik u deelgenoot van de gepassioneerdheid en van het vakmanschap van deze kunstenaar. 
Over Klimt stond een prachtige tentoonstelling in het najaar gepland in het Van Gogh Museum. Opnieuw gooide Covid-19 roet in het eten, maar tijdens deze lezing gaat u evengoed genieten van deze bijzondere kunstenaar èn van Wenen in zijn tijd.
William Turner plaveide met zijn werk de weg voor de impressionist Claude Monet. Turner was niet alleen een pre-impressionistisch schilder, maar ook een liefhebber van de technische innovaties uit zijn tijd.
Claude Monet was op zijn beurt de wegbereider voor de abstractie van Amerikaanse kunstenaars. Dat alles laat ik u zien tijdens deze cyclus. 

Alle colleges gaan vergezeld van prachtige, soms ontroerende of grappige, maar altijd bijpassende muziek.

Live ga ik nog veel meer lezingen geven in het najaar, veelal voor besloten gezelschappen, maar in Cappelle aan den IJssel, in het prachtige Van Cappellenhuis, geef ik op 10 november vanaf 20.00 uur een voor iedereen toegankelijke lezing over Entartete Kunst und Musik in het kader van 75 jaar vrijheid in Nederland. Berlijn in de roaring twenties komt tot leven – èn wat de nazi’s deden met de kunst die toen tot stand kwam. 

Ik wens u toe dat u gezond blijft en hoop u in het najaar, digitaal of live, te ontmoeten. 

De praktische informatie over de lezingen: 
Voor de cursus bij HOVO Utrecht:
De cursus vindt digitaal plaats op 24/9 en 1, 8 en 15/10 tussen 10.00 en 12.00 uur. HOVO Utrecht zorgt voor de techniek. Meer informatie en inschrijven:
https://www.hovoutrecht.nl/cursus/kunstenaarsportretten-met-muziek/.

Voor de cursus bij HOVO Brabant: 
De cursus vindt plaats op 5, 11, 19 en 26 november van 13.30 tot 15.30 uur op de Fontys Hogeschool, Stafgebouw 2, het Eeuwsel 1-2, Eindhoven (terrein TU Eindhoven, op loopafstand van het Centraal Station Eindhoven). Meer informatie en inschrijven: 
https://www.hovobrabant.nl/cursussen/1030-vier-unieke-kunstenaarsportretten-met-muziek.

Voor de lezing in het Van Cappellenhuis: 
10 november, van 20.00 – 21.00 uur en een tweede keer van 21.00 – 22.00 uur, Dorpsstraat 164, Cappelle aan den IJssel. Inschrijven kan te zijner tijd via https://vancappellenhuis.nl/cultuur/programma. Meer informatie over de lezing: https://imagomusica.nl/lezingen-beeldende-kunst-muziek/lezingen/entartete-kunst/. 

Een oproep voor solidariteit met musici tot besluit:
Sinds eind maart 2020 schrijf ik een wekelijkse column over kunst en muziek. Deze columns, vanaf eind maart tot en met december,  kunt u gebundeld, digitaal, tegen betaling van € 15,= ontvangen. U krijgt prachtige verhalen over beeldende kunst en web-links om de muziek te beluisteren (circa 125 pagina’s). De opbrengst komt geheel ten goede aan professionele musici die in deze tijd nagenoeg geen bron van inkomsten hebben. Meer doneren mag. Hier ziet u een voorbeeld van enkele columns: Columns beeldende kunst en muziek – voorbeeld.
Mail naar josee@imagomusica.nl en ik voorzie u van de verder benodigde informatie. 

Entartete Kunst lezingen digitaal vanaf je eigen scherm te volgen

Lezing over Entartete (ontaarde, ongewenste) beeldende kunst en muziek in nazi-Duitsland en kunstenaarsportretten. 

Vanwege 75 jaar vrijheid in Nederland zou ik op 4 april jongstleden in Delft een lezing geven over Entartete Kunst. De Corona-crisis maakte dat onmogelijk, maar deze zomer geef ik via HOVO Utrecht digitaal lezingen over dit onderwerp. Alle praktische gegevens vindt u onder in deze nieuwsbrief. 

LEZING 1

De eerste lezing gaat over de Duitse tentoonstellingen Entartete Kunst en Entartete Musik.  
De nazi’s maakten het in de jaren 1933-1945 veel kunstenaars onmogelijk om te werken. Joodse kunstenaars waren bovendien hun leven niet meer zeker. Veel moderne beeldende kunst werd door de nazi’s als ‘entartet’, als ontaard en ongewenst beschouwd. Over die beeldende kunst maakten de aanhangers van Hitler in 1937 in München een grote tentoonstelling. Het was niet de eerste, maar wel de grootste en meest bekende tentoonstelling over dit onderwerp. Het werk van veel bekende, moderne beeldend kunstenaars werd slordig opgehangen en haastig neergezet. Op de muren van de tentoonstellingszalen werden spottende teksten gekalkt. In 1938 vond in Düsseldorf een soortgelijke tentoonstelling plaats, maar dan over ‘entartete’ muziek. De tentoonstellingen waren bedoeld om de ongewenste kunstenaars te schande te maken. Er kwamen miljoenen mensen op af. 

Wat was de aanleiding voor deze tentoonstellingen? Wie waren die ontaarde beeldend kunstenaars en componisten? Wat voor werk maakten zij? Op deze vragen krijgt u een antwoord tijdens deze lezing.

Tijdens de lezing hoort en ziet u een prachtig operafragment van Franz Schreker en een fantastisch Jiddisch lied. U ziet niet alleen werk van Otto Dix, maar ook van onder meer Franz Marc, Emil Nolde, Vincent van Gogh en Wassily Kandinsky.

LEZING 2

Tijdens de tweede lezing bespreek ik de tentoonstelling Entartete Kunst und Musik die in 1938 in Londen georganiseerd werd. Daarbij werd het werk van de beeldend kunstenaars en componisten juist op een positieve manier behandeld. Er waren in Londen schilderijen te zien van o.a. Oskar Kokoschka, Max Liebermann, Paula Modersohn-Becker en Georg Grosz en er klonk muziek van Schönberg en van Kurt Weill. Dat en nog veel meer laat ik u zien en horen. 

In de tweede helft van de lezing vertel ik over het leven en werk van twee kunstenaars die slachtoffer werden van de nazi’s: de beeldend kunstenaar Chris Lebeau en de componist Viktor Ullmann.

Chris Lebeau was een vooraanstaand Art Nouveau kunstenaar. Tijdens de lezing laat ik veel van zijn werk zien en laat ik u kennis maken met enkele plaatsen in Nederland waar u zijn bijzondere werk kunt bewonderen. Hij schilderde bijvoorbeeld in een kerk niet alleen Jezus aan het kruis, maar ook Lenin en de twee anarchisten Sacco en Vanzetti. 
Chris Lebeau werd tijdens de tweede wereldoorlog (pas na enige tijd) opgepakt door de Duitsers omdat hij persoonsbewijzen vervalste. Hij zou in vrijheid gesteld worden wanneer hij zou beloven dat niet meer te doen. Principieel als hij was, beloofde hij dat niet en belandde hij in een concentratiekamp.

Viktor Ullmann was een joodse componist, die vanwege het joods zijn Theresienstadt belandde. Hij was een van de drijvende krachten voor de muziekbeoefening in het concentratiekamp en schreef daar ook veel muziek, onder andere een opera waarin hij de draak steekt met Hitler. Daarvan hoort u enkele wondermooie, ontroerende fragmenten.  

INSCHRIJVEN VOOR DE DIGITALE LEZINGEN

U kunt de lezingen via HOVO Utrecht volgen. Deze vinden plaats op 20 en 27 juli, vanaf 11.00 uur en duren twee maal drie kwartier. De lezingen maken deel uit van een serie van drie. In de eerste lezing wordt een nieuwe roman over de tweede wereldoorlog in Nederland besproken. U kunt zich via de website van HOVO Utrecht inschrijven:  https://www.hovoutrecht.nl/cursus/75-jaar-vrijheid-in-literatuur-en-kunst/.

De lezingen worden via het programma Zoom gegeven. HOVO Utrecht zorgt voor de technische ondersteuning. U krijgt via hen instructies hoe u eenvoudig in kunt loggen voor de lezingen. 

Afbeeldingen: Aankondigingen van tentoonstellingen Entartete Kunst en Entartete Musik. 

 

 

Jan van Eyck en het Lam Gods – De lezing van 15 februari is uitverkocht!

Een lezing met muziek over het leven en werk van Jan van Eyck (circa 1390-1441)

Jan van Eyck is de Johannes Vermeer, de Rembrandt of de Vincent van Gogh uit de 15de eeuw. Zijn schilderijen geven de werkelijkheid tot in het kleinste detail fabelachtig goed weer. Je voelt bijna de kriebelige stof van de kraag die hij op zijn zelfportret draagt. Hij is de grootmeester van de, dan nog jonge, olieverfschilderkunst. Jan van Eyck kijkt ons aan van onder zijn kaproen. Dat is het tulband-achtige hoofddeksel dat hij draagt, een normale dracht in de 15de eeuw. Waarschijnlijk besefte hij niet dat zijn werk in de 21ste eeuw nog altijd net zo vol bewondering bekeken zou worden als in zijn eigen tijd. En bekijken kunnen we zijn werk in 2020, en hoe! Ter gelegenheid van de voltooiing van de restauratie van het Lam Gods is vanaf februari tot en met april 2020 de grootste Van Eyck tentoonstelling ooit te zien in het museum voor Schone Kunsten te Gent. Ook is natuurlijk het grote altaarstuk, het Lam Gods, in volle glorie te bewonderen in Gent. Alle reden dus voor een lezing over het leven en werk van Jan van Eyck. Tijdens de lezing is er extra aandacht voor het gerestaureerde Lam Gods, waaraan niet alleen Jan van Eyck werkte, maar ook zijn broer Hubert. Hubert begon het werk, maar overleed toen het nog niet af was. Jan van Eyck voltooide het en sindsdien is het wereldberoemd. Zoals altijd hoort u muziek tijdens de lezing, onder meer van Gilles Binchois, die, net als Jan van Eyck, werkzaam was aan het hof van hertog van Bourgondië. Behalve muziek van Binchois hoort u muziek van onder andere Bach, Ockeghem, Haydn en Vivaldi.

De lezing vindt plaats op zaterdag 15 februari 2020 en begint om 15.00 uur in het Meisjeshuis, Oude Delft 112, 2611 CG te Delft. Het Meisjeshuis bevindt zich hartje binnenstad Delft, op loopafstand van het centraal station en vlakbij twee grote parkeergarages (Phoenix en Prinsenhof). De lezing duurt twee maal drie kwartier, met een korte pauze ertussen.

De toegangsprijs is vijftien euro, te betalen aan de kassa. Reserveren is gewenst. Dat kan via onderstaand formulier.

Reserveer hier uw toegangskaarten:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Afbeeldingen: Jan van Eyck, Detail Portret van het echtpaar Arnolfini, 1434 en Man met een rode tulband, zelfportret, 1433.

 

 

Volgende »

E-mail nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe lezingen en krijg uitnodigingen voor openbare lezingen.

© 2021 · Imago Musica - Josée Claassen | ontwerp & realisatie: Marleen de Korver Webcommunicatie | WordPress