Imago Musica

Beeldende Kunst en Muziek

  • Imago Musica
  • Lezingen
    • James Ensor
    • Impressionisme en de stad Parijs
    • Charles Fourier en zijn wonderbaarlijke, verrukkelijke wereld
    • Entartete Kunst
    • Defending Degenerate Art in Londen
    • Felix Nussbaum, kunstenaar in ballingschap
    • Chris Lebeau en Viktor Ullmann
    • Marc Chagall en muziek
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Kunst en muziek na Auschwitz
    • Oskar Kokoschka
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Wassily Kandinksy
    • De fantastische details in het werk van Pieter Bruegel de oude (circa 1525-1569)
      • De Breughels, een schildersfamilie
    • De raadselachtige pracht van Pieter Bruegel
    • Hilma af Klints abstracte kunst
    • Piet Mondriaan
    • Wat is abstracte kunst?
    • Het spirituele in de abstracte kunst
    • Kazimir Malevitsj
    • Over Vermeer en meer
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Il est cinq heures, Paris s’éveille… (1900-1950)
    • Back in the USSR
    • New York, New York
    • Aan de Amsterdamse grachten…
    • Als Orpheus zingt…
    • Klinkende beelden, beeldende klanken
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Pasen in de beeldende kunst en muziek
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Peter Paul Rubens
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Ik zie een ster…
    • Louter licht
    • Siena, de macht van de stadstaat geïllustreerd in de kunst
    • Michelangelo
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Het kerstdiner in de beeldende kunst en muziek
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • De beeldenstorm in de kunst
    • Viva España!
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Series lezingen en themadagen
  • Josée Claassen
  • Contact
  • Imago Musica
  • Lezingen
    • James Ensor
    • Impressionisme en de stad Parijs
    • Charles Fourier en zijn wonderbaarlijke, verrukkelijke wereld
    • Entartete Kunst
    • Defending Degenerate Art in Londen
    • Felix Nussbaum, kunstenaar in ballingschap
    • Chris Lebeau en Viktor Ullmann
    • Marc Chagall en muziek
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Kunst en muziek na Auschwitz
    • Oskar Kokoschka
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Wassily Kandinksy
    • De fantastische details in het werk van Pieter Bruegel de oude (circa 1525-1569)
      • De Breughels, een schildersfamilie
    • De raadselachtige pracht van Pieter Bruegel
    • Hilma af Klints abstracte kunst
    • Piet Mondriaan
    • Wat is abstracte kunst?
    • Het spirituele in de abstracte kunst
    • Kazimir Malevitsj
    • Over Vermeer en meer
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Il est cinq heures, Paris s’éveille… (1900-1950)
    • Back in the USSR
    • New York, New York
    • Aan de Amsterdamse grachten…
    • Als Orpheus zingt…
    • Klinkende beelden, beeldende klanken
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Pasen in de beeldende kunst en muziek
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Peter Paul Rubens
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Ik zie een ster…
    • Louter licht
    • Siena, de macht van de stadstaat geïllustreerd in de kunst
    • Michelangelo
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Het kerstdiner in de beeldende kunst en muziek
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • De beeldenstorm in de kunst
    • Viva España!
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Series lezingen en themadagen
  • Josée Claassen
  • Contact

Back in the USSR

De Russische revolutie en de kunsten 

Kazimir Malevitsj (1879-1935) was een van de jonge Russische kunstenaars die een hoge positie kreeg na de revolutie van 1917.  Ook Vladimir Tatlin (1885-1953) was een jonge kunstenaar die aanvankelijk goed garen spon bij de revolutie. De bolsjewieken en de avant-garde kunstenaars wezen beiden de bestaande orde af. Was het dus vanzelfsprekend dat de jonge kunstenaars gevraagd werden mee te bouwen aan het nieuwe Rusland? En vonden ze elkaar? Hoe ging dat in de beginperiode van de Russische revolutie en hoe toen Lenin in 1924 overleed en Stalin aan de macht kwam? Wat maakten ze voor kunst? En hoe werd deze gewaardeerd, in Rusland en in de rest van Europa? Op dit soort vragen krijgt u een antwoord tijdens de lezing Back in the USSR. 

U ziet hoe het werk van Malevitsj evolueerde. Aanvankelijk werkte hij nog in West-Europese stijl: impressionistisch, symbolistisch. Hij ontwikkelde al een eigen stijl op basis van het kubisme, maar met het suprematisme vond hij een geheel eigen route waarmee hij wereldfaam zou krijgen. Zijn collega en rivaal Tatlin kreeg die ook, maar op een geheel andere manier. Van hem kennen we het model van de enorme toren die hij ontwierp voor de derde Internationale. Alle architecten van het moderne bouwen bekeken die toren vol bewondering.

Beiden zouden grote bijdragen leveren aan de vernieuwing van het kunstonderwijs in de jonge communistische staat. Daarbij werden niet alleen zij, maar ook al gevestigde kunstenaars ingezet. Zo kreeg Wassily Kandinsky de leiding in Moskou en Marc Chagall in Vitebsk, zijn geboorteplaats. Die samenwerking tussen de jonge en de wat oudere garde ging niet altijd goed. Malevitsj pleegde in Vitebsk een coup toen Marc Chagall op reis naar Moskou was. 

Er ontstonden nieuwe kunstenaarsverenigingen waarin ook behoorlijk wat vrouwen actief waren. Vrouwen als Olga Rozanova en Alexandra Ekster zijn onterecht in de vergetelheid geraakt. Ik laat u afbeeldingen van werk van hen zien, zodat u zelf kunt oordelen. 

Het waren vaak barre tijden. De eerste jaren na de revolutie raasde er een burgeroorlog door het land. Niets in de economie functioneerde nog zoals vroeger. Hongersnood teisterde Rusland. Ten tijde van de zuiveringen door Stalin was niemand zijn leven meer zeker. Als kunstenaar moest je maar afwachten of je je werk nog kon doen. Sommigen van hen kozen ervoor om het regime te dienen met hun kunst, anderen deden dat niet en liepen groot gevaar. 

U ziet prachtige afbeeldingen van werk van de al genoemde avant-garde kunstenaars, aangevuld met werk van El Lissitsky en Rodtsjenko. Ook Brodski, de lievelingsschilder van Lenin, komt aan bod. Wat de muziek betreft wordt u vergast op een al even breed scala. U hoort composities van onder andere Tsjaikovski, Prokovjev en een Oekraïens volkslied en u ziet een fragment uit ‘De overwinning op de zon’ met lawaaimuziek van Matsjoesin. De lezing eindigt vrolijk met het lied van Paul McCartney, Back in the USSR, live gezongen in Moskou.

Geïnteresseerd in deze lezing over deze boeiende periode in de USSR? Neem dan contact  met mij op.

Afbeelding: Vladimir Tatlin (1885-1953), Kostuumontwerpen voor de opera ‘Een leven voor de tsaar’, 1913.

 

E-mail nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe lezingen en krijg uitnodigingen voor openbare lezingen.

Nieuws

Prachtig concert met lezing over joodse kunst

Prachtig concert met lezing over joodse kunst

Zondagavond 11 mei vanaf 20.00 uur in de Synagoge van Delft: concert met lezing over buitenlandse jo[...]

© 2025 · Imago Musica - Josée Claassen | ontwerp & realisatie: Marleen de Korver Webcommunicatie | WordPress