Over de beeldende kunst en muziek in Berlijn, Brussel, Amsterdam, Moskou, Parijs en New York vanaf de industrialisatie (1880) tot circa 1950.De cyclus lezingen vindt plaats op zaterdagmiddag 29 januari, 5, 12, 19, 26 februari en 5 maart 2022 tussen 13.30 en circa 15.30 uur in de Hoornbloem, Koningin Julianaplein 1, Den Hoorn. Elke lezing duurt twee maal drie kwartier, met een korte pauze ertussen.
Ik vertel in deze zesdelige cursus over de beeldende kunst en muziek in steden vanaf de industrialisatie (circa 1880) tot midden 20ste eeuw. De lezingen hebben de namen gekregen van bekende liedjes:
- Ich hab noch einen Koffer in Berlin
- Brussel was toen nog een bruisende stad
- Aan de Amsterdamse grachten
- Back in the USSR
- Il est cinq heures, Paris s’éveille
- New York, New York
U hoort prachtige verhalen over de context waarin de kunst gecreëerd werd en over de levens en het werk van de kunstenaars. U ziet mooie afbeeldingen en natuurlijk hoort u bijpassende muziek.
Nadere toelichting op de lezingencyclus:
29 januari 2022 – Ich hab noch einen Koffer in Berlin… (1920-1930):
De ‘Goldener Zwanziger’ zijn de jaren waarin Berlijn de ellende van WO I wil vergeten. In het korte intermezzo vòòr de beurskrach en de heerschappij van het nationaal socialisme wordt in de stad het leven gevierd alsof het de laatste dag is. Berlijn beleeft een periode van enorme bloei.
5 februari 2022 – Brussel was toen nog een bruisende stad… (1880-1960):
Brussel was nog maar een paar decennia hoofdstad van het jonge land België, maar het stak Parijs als kunstmetropool naar de kroon. De Art Nouveau van Victor Horta ontstond er, het surrealisme van René Magritte, de bijzondere grafiek van Rudolf Escher en nog veel meer.
12 februari 2022 – Aan de Amsterdamse grachten… (1880-1920):
We schrijven de jaren 1880 in Amsterdam. Een groep jonge kunstenaars leert elkaar kennen tijdens hun studententijd. Ze worden vrienden van elkaar. Ze discussiëren over kunst: ze willen met hun kunst niets anders uitdrukken dan de kunst zelf, l’art pour l’art. Dat doen ze door middel van proza, poëzie, schilderkunst en muziek.
19 februari 2022 – Back in the USSR… (1910-1940):
Kazimir Malevitsj (1879-1935) kreeg een hoge positie na de revolutie van 1917. Ook Vladimir Tatlin (1885-1953) was een jonge kunstenaar die aanvankelijk goed garen spon bij de revolutie. Zowel de bolsjewieken als de avant-garde kunstenaars wezen de oude bestaande orde af. Hoe verging het deze kunstenaars in Moskou en St. Petersburg?
26 februari 2022 – Il est cinq heures, Paris s’éveille… (1900-1950):
In Parijs verzamelden zich begin 20ste eeuw tientallen buitenlandse kunstenaars uit Europa. Er vestigden zich veel (joodse) kunstenaars uit Oost-Europa, maar ook Italianen, Duitsers, Engelsen, Spanjaarden en Nederlanders. Ze zorgden voor grote vernieuwingen in de kunst.
5 maart 2022 – New York, New York… (1900-1960):
‘The Big Apple’ was begin 20ste eeuw onaantrekkelijk voor Amerikaanse kunstenaars. Dat veranderde geleidelijkaan na de Armory Show van 1913. De ‘drip paintings’ van Jackson Pollock, de Pop Art van Roy Lichtenstein, de verstilde beelden van Edward Hopper veroverden de wereld.
Belangstelling voor deze cyclus?
De kosten van deze lezingencyclus bedragen € 120, koffie/thee in de pauze inbegrepen.
U kunt via onderstaand formulier kaarten reserveren voor de cyclus:
Reserveer hier uw toegangskaarten:
Ik bericht u daarna hoe u kunt betalen, zodat u verzekerd bent van een plaats.
Afbeelding: Franz Kline (1910-1962), Hot Jazz, 1940, Chrysler Museum of Art, Norfolk, Virginia.