Imago Musica

Beeldende Kunst en Muziek

  • Home
  • Lezingen
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Back in the USSR
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Entartete Kunst
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Migranten in Parijs (1900-1950)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Muziek aan de muur
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • Als Orpheus zingt…
    • De Tachtigers in de stad
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Josée Claassen
  • Contact
  • Home
  • Lezingen
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Back in the USSR
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Entartete Kunst
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Migranten in Parijs (1900-1950)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Muziek aan de muur
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • Als Orpheus zingt…
    • De Tachtigers in de stad
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Josée Claassen
  • Contact

Alexej von Jawlensky, de blaue Reiter met de Russische ziel

In het leven van Alexej von Jawlensky zijn alle ingrediënten aanwezig voor een groots en meeslepend drama. Bovendien heeft hij prachtig werk gemaakt. Alle reden dus voor een nadere kennismaking met deze kunstschilder. 

Alexej von Jawlensky wordt in 1864 geboren in een familie die behoort tot de Russische erfadel. Het culturele leven van de bourgeoisie, de Russisch-orthodoxe religie met zijn indrukwekkende iconen en zijn diensten vol prachtige koormuziek, de schoonheid van het uitgestrekte Russische landschap, dat alles maakt een onuitwisbare indruk op hem. Het vormt zijn ziel, zijn Russische ziel. 

Hij krijgt les van Ilja Repin, de grote naturalistische schilder van Rusland, vertrekt naar München en gaat behoren tot de ‘Blaue Reiter’, net als Wassily Kandinsky en Franz Marc. Hij ontwikkelt een heel eigen stijl, waarbij het uiterlijke en het innerlijke altijd met elkaar verbonden zijn. In zijn latere werk is dat overduidelijk. In zijn vroegere werk spat de liefde voor het leven èn de liefde voor vrouwen van het doek af. 

Muziek is vaak aanwezig in zijn leven. Daar kon hij enorm door geraakt worden. Ook hebben zijn schilderijen titels die verwijzen naar muziek. U hoort in deze lezing dan ook prachtige muziek. Uiteraard Russische koormuziek, maar eveneens muziek van Anton Rubinstein, de man die zorgde voor de eerste overweldigende ervaring van Alexej von Jawlensky met klassieke muziek. Verder hoort u onder meer muziek van Igor Strawinsky, van Ferruccio Busoni en van John Cage. 

Hoe het zit met dat leven dat goed is voor een groots en meeslepend drama en wat voor werk Alexej von Jawlensky zoal maakte, laat ik u op zaterdag 17 november 2018 vanaf 15.00 uur graag zien en horen in het Meisjeshuis, Oude Delft 112, 2611 CG te Delft. Het Meisjeshuis bevindt zich hartje binnenstad Delft, op loopafstand van het centraal station en tegenover parkeergarage Phoenix. De lezing duurt twee maal drie kwartier, met een korte pauze ertussen.

De toegangsprijs is vijftien euro, te betalen aan de kassa. Reserveren is gewenst. Dat kan via onderstaand formulier.

De lezing sluit aan en is een aanvulling op de tentoonstelling over Alexej von Jawlensky in het Gemeentemuseum te Den Haag.  

Reserveer hier uw toegangskaarten:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

E-mail nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe lezingen en krijg uitnodigingen voor openbare lezingen.

© 2021 · Imago Musica - Josée Claassen | ontwerp & realisatie: Marleen de Korver Webcommunicatie | WordPress