Imago Musica

Beeldende Kunst en Muziek

  • Imago Musica
  • Lezingen
    • Hilma af Klints abstracte kunst
    • Piet Mondriaan
    • Wat is abstracte kunst?
    • Het spirituele in de abstracte kunst
    • Wassily Kandinksy
    • Kazimir Malevitsj
    • Over Vermeer en meer
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Il est cinq heures, Paris s’éveille… (1900-1950)
    • Back in the USSR
    • New York, New York
    • Aan de Amsterdamse grachten…
    • Als Orpheus zingt…
    • Klinkende beelden, beeldende klanken
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Pasen in de beeldende kunst en muziek
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Peter Paul Rubens
    • Entartete Kunst
    • Defending Degenerate Art in Londen
    • Felix Nussbaum, kunstenaar in ballingschap
    • Chris Lebeau en Viktor Ullmann
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Ik zie een ster…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Het kerstdiner in de beeldende kunst en muziek
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Series lezingen
  • Josée Claassen
  • Contact
  • Imago Musica
  • Lezingen
    • Hilma af Klints abstracte kunst
    • Piet Mondriaan
    • Wat is abstracte kunst?
    • Het spirituele in de abstracte kunst
    • Wassily Kandinksy
    • Kazimir Malevitsj
    • Over Vermeer en meer
    • Brussel was toen nog een bruisende stad
    • Ich hab noch einen Koffer in Berlin
    • Il est cinq heures, Paris s’éveille… (1900-1950)
    • Back in the USSR
    • New York, New York
    • Aan de Amsterdamse grachten…
    • Als Orpheus zingt…
    • Klinkende beelden, beeldende klanken
    • Beeldend kunstenaar en componist
    • Pasen in de beeldende kunst en muziek
    • Gustav Klimt en de klanken van Wenen
    • Rafaël (1483-1520)
    • Jan van Eyck en het Lam Gods
    • Peter Paul Rubens
    • Entartete Kunst
    • Defending Degenerate Art in Londen
    • Felix Nussbaum, kunstenaar in ballingschap
    • Chris Lebeau en Viktor Ullmann
    • Jeroen Bosch (circa 1450-1516)
    • Zo kreeg Midas ezelsoren
    • De aardse en hemelse tonen van Caravaggio
    • Claude Monet en zijn melodieën
    • Bauhaus (1919-1933)
    • Odilon Redon. De literatuur en de muziek.
    • Alexej von Jawlensky (1864-1941). De ‘Blaue Reiter’ met de Russische ziel.
    • Kunst op tafel
    • Mark Rothko, Morton Feldman en het herstel van de wereld.
    • Marc Chagall en muziek
    • Appels en noten. Over Karel Appel en muziek.
    • De wereld van duizend en een nacht
    • Art Deco en Parijs
    • Surrealisme in beeldende kunst en muziek.
    • Waar de blanke top der duinen…
    • Als de lente komt…
    • Rozen verwelken…
    • Allemaal beestjes…
    • Ik zie een ster…
    • Louter licht
    • Caravaggio en zijn navolgers
    • Aimez-vous Florence?
    • Het kerstdiner in de beeldende kunst en muziek
    • Er is een kindeke geboren op aard…
    • Kerst in klank en beeld
    • Land van Luther, Bach en Bauhaus
    • Viva España!
    • De Stijl
    • Constant’s consonanten.
    • Hebben we niet allemaal een Van Gogh en een Stradivarius in huis?
    • De Appelflöte, over Mozart en Karel Appel.
    • Turner en tonen
    • Die ’t spel niet kan, die blijfter van
  • Nieuws
  • Series lezingen
  • Josée Claassen
  • Contact

Monet, tuinen van verbeelding.

Een lezing met muziek over het leven en werk van Claude Monet

Wereldberoemd heeft Claude Monet ze gemaakt, de waterlelies. Hij schilderde er veel, op zeer grote doeken. Miljoenen bezoekers bekijken ze elk jaar in de Orangerie in Parijs. Ook zijn huis en zijn tuin in Giverny zijn jaarlijks goed voor een bezoek van 600.000 mensen. De maker van al dit moois verdient dan ook een prachtige lezing waarin veel te genieten valt.  

Monet was een rijk man toen hij op 5 december 1926 overleed. Hij bezat niet alleen dat prachtige huis en dito tuin in Giverny, hij had ook een flink wagenpark en vier atelierboten. Met die atelierboten voer hij decennialang op de Seine om daar schilderijen te maken van het water en het omringende landschap: betoverend mooie landschappen. Monet was dol op water. Hij groeide op in Le Havre, in Normandië en zou vaak aan zee terugkomen om er de prachtigste doeken te schilderen.

Al van jongs af aan was Claude Monet vastbesloten om schilder te worden. Hij ging naar Parijs om daar te studeren en ontmoette er vele andere schilders, componisten, musici en schrijvers. Met een aantal van hen werd hij bevriend. Ze hielpen elkaar zo goed mogelijk door de moeilijke, armoedige periodes in het begin van hun carrières. Ze organiseerden samen tentoonstellingen, buiten de officiële jaarlijkse Parijse Salon om. Daar presenteerde Claude Monet zijn Impression. Soleil Levant, een impressie van een zonsopgang, die naam gaf aan de schilderstijl die de jonge kunstenaars hanteerden: het impressionisme was geboren.

Monet was een familieman. Toen zijn eerste vrouw op jonge leeftijd overleed, bleef hij achter met twee kleine kinderen. Hij woonde in die tijd bij het echtpaar Hoschedé, dat maar liefst zes kinderen had. Alice Hoschedé en Claude Monet kregen een relatie en zo kwam het dat ze samen met acht kinderen uiteindelijk in Giverny gingen wonen. Het was een druk en liefdevol, samengesteld gezin. Het weerhield Monet er niet van veel te produceren. Hij was zijn leven lang een harde werker.

Vanaf circa 1890 zou hij alleen nog series maken, de waterlelie schilderijen, maar ook de kathedraal van Rouen en hooimijten zoals deze.  

Dat bleef hij tot op hoge leeftijd doen. Zelfs toen hij bijna niets meer zag.

In deze lezing gaat u veel van zijn werk zien, maar ook muziek horen. Natuurlijk muziek van de ‘impressionist’ Claude Debussy, maar ook van tijdgenoten als Gabriel Fauré. U hoort verder onder meer een drinklied uit een opera van Verdi en prachtige pianomuziek van een Amerikaanse, impressionistische componist.

Op zaterdag 30 november 2019 neem ik u tijdens de lezing als het ware mee naar de bijzondere tuinen en de leefwereld van Claude Monet. De lezing begint om 15.00 uur en vindt plaats in het Meisjeshuis, Oude Delft 112, 2611 CG te Delft. Het Meisjeshuis bevindt zich hartje binnenstad Delft, op loopafstand van het centraal station en vlakbij twee grote parkeergarages (Phoenix en Prinsenhof). De lezing duurt twee maal drie kwartier, met een korte pauze ertussen en is een aanvulling op de gelijknamige tentoonstelling die tot en met 2 februari 2020 te zien is in het Kunstmuseum in Den Haag (voormalig Gemeentemuseum Den Haag). 

De toegangsprijs is vijftien euro, te betalen aan de kassa. Reserveren is gewenst. Dat kan via onderstaand formulier.

Reserveer hier uw toegangskaarten:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Afbeeldingen: Claude Monet (1840-1926), Waterlelies, 1906; Hooimijt, 1890/1. 

 

E-mail nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe lezingen en krijg uitnodigingen voor openbare lezingen.

© 2023 · Imago Musica - Josée Claassen | ontwerp & realisatie: Marleen de Korver Webcommunicatie | WordPress